De dramadriehoek
De dramadriehoek is een wijze van interactie tussen (meestal) twee personen met een probleem en een derde persoon (of groep mensen) die hierbij probeert te helpen. De mensen binnen de driehoek hebben de rol van 'de aanklager', 'het slachtoffer' en 'de redder'. De dramadriehoek wordt daarom ook weleens de reddersdriehoek genoemd. Het drama wordt in stand gehouden door de wijze van interactie tussen de verschillende personen (of groepen mensen).
Een voorbeeld
Een voorbeeld van een situatie bij scheiding:
Hij gaat vreemd. Zij blijft onthutst achter met drie kleine kinderen. Er ontstaat een erg moeilijke periode. Soms ziet ze het helemaal niet meer zitten. Ze wordt steeds bozer en bozer over het feit dat haar deze gebeurtenissen zijn overkomen. Ze wordt wrokkig en denkt dat mannen absoluut niet te vertrouwen zijn. Jaren later, in gesprek met anderen, meldt ze regelmatig dat ze mannen niet vertrouwt en dat ze zich nooit meer zal laten kisten. Haar kinderen hebben goed contact met hun vader, maar vertellen dat liever niet aan haar. De kinderen zijn inmiddels de deur uit en zij heeft de deur naar haar hart gesloten.
De drie rollen in de dramadriehoek
In bovenstaand voorbeeld is 'hij' de aanklager. Hij maakt de ander (haar) tot slachtoffer. De aanklager bestraft en beschuldigt de ander, neemt wraak op de ander en/of wijst de ander terecht. De miskenning hierin is dat de ander niet deugt, en dat je je pas goed kunt voelen wanneer de ander zal boeten.
Het slachtoffer ('zij' in het voorbeeld) doet alsof hij of zij niet bij machte is om problemen op te lossen. De schuld ligt bij de ander (hem) als dingen niet lukken. Het slachtoffer vindt zichzelf zielig en neemt geen eigen verantwoordelijkheid. Het slachtoffer miskent het eigen vermogen om problemen op te lossen.
In bovenstaand voorbeeld zijn 'de kinderen' de redder. De redder lost andermans problemen (ongevraagd) op en doet meer dan nodig is. De redder miskent dat de ander zijn of haar eigen problemen kan oplossen en houdt hiermee, onbedoeld, de ander klein.
Door de interactie tussen vader, moeder en kinderen wordt het drama binnen de driehoek in stand gehouden.