Meer dan 33% van de huwelijken eindigt in een echtscheiding. Veel mensen realiseren zich niet wat voor gevolgen dit heeft voor de werkvloer; het heeft een zichtbaar effect op de duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van de gescheiden werknemer.
Wat zijn de gevolgen van een scheiding op de werkvloer? En wat kun je er als werkgever aan doen om jouw werknemer zoveel mogelijk te steunen, zodat ziekteverzuim uitblijft? In dit blog vertel ik je er meer over.
Onderzoek TNO
Uit een groot onderzoek van TNO kwamen indrukwekkende cijfers naar voren over de impact van scheidingen op ziekteverzuim:
- Meer dan 130.000 werkenden zitten per jaar in het proces van scheiden;
- Het ziekteverzuim bij deze groep is 45% hoger dan bij werkenden met een vaste relatie;
- 20% van de medewerkers geeft aan binnen een jaar met burn-out klachten rond te lopen.
Uit de cijfers blijkt dat een scheiding een forse impact heeft op iemands leven en dus ook op de werkomgeving.
Wat is de impact van scheiding op werkvloer op medewerkers?
Een scheiding heeft gevolgen voor zowel de privé situatie en de werksituatie. Dit kan leiden tot een conflict in rollen. Op beide vlakken wordt er veel van de gescheiden werknemer gevraagd, wat uiteraard gevolgen heeft. Denk dan bijvoorbeeld aan een afspraak bij de mediator; in veel gevallen wordt dit op een doordeweekse dag tijdens werktijd ingepland; dit gaat ten koste van de werktijd van de werknemer.
Daarnaast zorgt een scheiding voor veel stress wat kan zorgen voor een slechte nachtrust. Focus en energie lopen hierdoor terug, wat negatieve gevolgen heeft voor het functioneren op de werkvloer.
Er worden meer fouten gemaakt
Niet alleen kost een scheiding veel energie en cognitieve ruimte, het geeft ook een langdurig verhoogd niveau van stress. Dit heeft een negatief effect op het plannings-, en organisatievermogen van de werknemer. Het kost meer tijd en moeite om het werk te doen en daarnaast gaat de foutmarge ook nog eens omhoog. De medewerker raakt zijn/haar balans kwijt, waardoor hij/zij zich vaker zal gaan ziekmelden.
Veel burn-out klachten
Uit het onderzoek van TNO blijkt dat gescheiden werknemers vaker burn-out klachten hebben dan medewerkers die niet gescheiden zijn.
Flinke stijging verzuim bij scheiding
In de dagen voor de scheiding stijgen het aantal ziekteverzuimdagen. Uit hetzelfde TNO onderzoek blijkt dat het 45% hoger ligt dan bij medewerkers die niet in scheiding liggen. Ook na het afronden van de scheiding blijft het ziekteverzuim hoog. De conflicten en energielekken zijn niet voorbij wanneer het convenant getekend is.
Wat kun je als werkgever doen om ziekteverzuim te minimaliseren?
Wat kun je als werkgever doen om de sfeer goed te houden en ziekteverzuim te minimaliseren?
Formuleer beleid
Het is allereerst belangrijk dat voor iedereen duidelijk is wat de regels zijn bij een scheiding. Moeten je werknemers bijvoorbeeld verlof opnemen voor een bezoek aan de mediator of advocaat? Of krijgen ze hier vrij voor?
Creëer een open sfeer
Het is belangrijk om open met elkaar te blijven praten. Maak je werknemer duidelijk dat ze de scheiding met je kunnen bespreken. Als de werknemer privé problemen voor zich houdt kun je er ook geen rekening mee houden.
Bied emotionele steun
Bied emotionele steun aan de werknemer. Geef hem/haar een paar dagen vrij om alles op een rijtje te zetten als dit is wat de werknemer nodig heeft.
Geef praktische tips
Help je medewerker door het geven van praktische adviezen. Geef bijvoorbeeld aan dat er tegenwoordig ook mogelijkheden zijn om digitaal te scheiden, wat de scheidingsprocedure gemakkelijker maakt.
Wees coulant
Wees niet te streng voor de gescheiden werknemer. Het kan zijn dat de medewerker wat minder productief is voor, tijdens en na de scheiding, of dat hij/zij geprikkeld overkomt. Een scheiding zet iemands leven totaal op zijn kop, maar deze negatieve effecten zijn van tijdelijke aard.
Conclusie
Voor zowel de werknemer als de werkgever verandert er veel bij een scheiding. Om de sfeer op het werk goed te houden is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan en te blijven. Maak duidelijke afspraken en geef de werknemer voldoende ruimte om met deze levensveranderende situatie om te gaan.
Gerelateerde informatie
In de kennisbank op mijn website vind je tientallen handige blogs en artikelen.