arrow_drop_up arrow_drop_down
13 oktober 2016 

Mindfulness bij scheiding en uit elkaar gaan, wat heb ik daaraan?

Wat kan Mindfulness voor je betekenen als je in een scheidingssituatie zit? Nou heel veel! Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen methode die mensen helpt om meer flexibel om te gaan met vervelende gevoelens en gebeurtenissen. En wat leuk is wordt nog leuker! Door mindful te zijn zie je veel meer mooie dingen om je heen.

In het moment leven

Mindfulness betekent in het moment leven. Zonder te veel aandacht voor het verleden en de toekomst. Heb je wel eens een heerlijk broodje voor jezelf gemaakt en het vervolgens opgegeten terwijl je het nieuws aan het bekijken was? Drie minuten later is het broodje op en heb je er amper wat van geproefd. Of je rijdt naar huis en even later kom je aan. Als je dan nadenkt over de reis realiseer je dat je hiervan weinig herinnert. Helemaal op de automatische piloot gereden. Terwijl je nadacht over die klus voor morgen.

Als een Zen monnik?

Om dit te illustreren vertel ik het verhaal dat wordt toegeschreven aan een Zen monnik.
Vrijheid is niet doen waarvan je houdt, maar houden van wat je doet. Doe wat je doet is de moraal van het verhaal en het gaat zo…

Een man werd eens gevraagd hoe hij ondanks zijn vele bezigheden zo ingekeerd kon zijn. Hij antwoordde:
‘Als ik sta dan sta ik; als ik ga dan ga ik; als ik zit dan zit ik; als ik eet dan eet ik; als ik spreek dan spreek ik …’
Degenen die de vraag stelden, zeiden: ‘Dat doen wij toch ook? Maar wat doet u nog meer?’
Hij antwoordde wederom: ‘Als ik sta dan sta ik; als ik ga dan ga ik; als ik zit dan zit ik; als ik eet dan eet ik; als ik spreek dan spreek ik …’
Weer zeiden de mensen: ‘Dat doen wij toch ook?’
Maar hij zei tot hen: ‘Nee, als je zit, dan sta je al; als je staat, dan loop je al; als je loopt, dan ben je er al; als je eet, dan ben je al klaar.’

Mindfulness kan van iets gewoons, zoals eten, iets moois maken. Pas als je proeft kan je echt genieten van de smaak.

Mindfulness bij scheiding, een anker in de storm

Bij een moeilijke periode zoals die van een scheiding geeft mindfulness je een anker in de storm. Scheiden is afscheid nemen van het verleden. Dat gaat gepaard met gedachten over vroeger en vragen hoe het zo is gelopen. Hij deed toen dit en ik zei toen dat… Aan de andere kant zijn er vaak zorgen over de toekomst. Alles verandert, hoe zal de toekomst eruit zien in het nieuwe huis? Hoe zal het met de kinderen gaan? In deze wervelstorm van zorgen over de toekomst en gedachten over het verleden is het nu, een punt van rust. Een moment waarop je ervaart dat het leven doorgaat. Een moment waarin je kunt bepalen waaraan je aandacht gaat schenken.

Waardengericht op weg!

Het voor ogen houden van je waarden kan hierbij nog meer vastigheid bieden. Als je weet wat je waarden zijn, wat echt belangrijk is, kan je concrete doelen stellen en actie gaan ondernemen om die doelen te behalen. Als je constructief bezig bent en hieraan je aandacht geeft, denk je minder aan wat was en wat nog komen gaat. Je bent dan gewoon lekker bezig. En dat geeft voldoening!

Over de schrijver
Mijn naam is Sarah Köller. Ik ben advocaat mediator met een eigen praktijk op Walcheren (Zeeland) en in Amsterdam. Ik ben gespecialiseerd in het begeleiden van mensen die gaan scheiden. Daarnaast geef ik opleiding aan andere gespecialiseerde advocaten en mediators. In 2012 schreef ik het boek ‘scheiden’ en in 2015 het boek ‘trouwen’. Ik studeer psychologie aan de open universiteit. Gedegen kennis van de psychologie is naar mijn mening van onschatbare waarde in de familierechtpraktijk. Mijn missie: Een scheiding zonder verliezers!
Reactie plaatsen