arrow_drop_up arrow_drop_down
14 januari 2016 
in ACT

Hoe regel ik mijn echtscheiding op de beste manier?

ACT in Scheiden

Nieuwe mediationmethode bij echtscheiding

Hoe regel je de echtscheiding op de beste manier? Sinds een jaar ben ik samen met Jaantje Thiadens, ACT coach van het Leerpunt bezig met het ontwikkelen van een nieuwe methode voor scheidingsbemiddeling; ACT in Scheiden. Doel is om het traditionele bemiddelingsproces te verbeteren door de toepassing van technieken uit Acceptance en Commitment Therapie (hierna ACT). Natuurlijk pas ik deze nieuwe tools toe in mijn scheidings– en bemiddelingspraktijk. Naar mijn mening regel je volgens deze methode je echtscheiding op de beste manier. De ervaringen zijn heel positief! Ook de aandacht van de vereniging voor Familierechtadvocaten en Scheidingsmediators voor deze nieuwe methode is gewekt. Wij zijn gevraagd hierover opleiding te geven aan andere scheidingsspecialisten tijdens het komende vFAS-congres.

Acceptance and Commitment Therapy

ACT heeft als uitgangspunt dat onprettige gevoelens en gedachten inherent zijn aan het leven en aan wie wij zijn. Een leven is niet een aaneenschakeling van alleen maar mooie momenten. Het leven brengt ook tegenslag en verdriet, zoals door een echtscheiding. ACT helpt om op een accepterende manier om te gaan met de pijn. Het zet in op de relatie die mensen hebben met hun gevoelens en gedachten. ACT probeert ontspanning te brengen in de band die mensen met hun hart en hoofd hebben. Door deze andere houding krijgen gevoelens en gedachten minder invloed op het welzijn van mensen.

Acceptatie vs. vermijden

Mensen hebben de nijging nare gevoelens te onderdrukken en vervelende situatie te vermijden. Hierdoor wordt het ongemak op de lange termijn vaak alleen maar groter. In plaats van ongemak te accepteren (of er echt iets constructiefs aan te doen) gaat er veel aandacht aan het voorkomen van het ongemakkelijke gevoel of situatie ook als mensen weten dat deze situatie er nu eenmaal is en blijft. In het volgende filmpje wordt dit geïllustreerd. Acceptatie van hetgeen niet veranderd kan worden is een van de zes fundamenten van ACT.

Voelen: Accpetatie en Mindfulness

De eerste twee fundamenten zouden onder het kopje VOELEN kunnen worden geschaard; Acceptatie en Mindfulness. Acceptatie van gevoelens en gedachten zoals ze zijn. Zonder te willen vermijden of controleren. Zonder hiermee te gaan strijden. Mindfulness helpt hierbij. Mindfulness betekent goed voelen (in plaats van je goed te voelen). Dit is het moeilijkste deel van ACT in Scheiden. Scheiden is niet leuk. Het is pijnlijk, zwaar, verdrietig, zorgelijk. Het echt ervaren, zonder te verdoven, vermijden of jezelf af te leiden is moeilijk.

Denken: defusie en zelf

DENKEN gaat over het loskomen van je gedachten. In ACT wordt dit defusie genoemd. Gedachten komen en gaan. Sommige zijn nuttig en helpen je te analyseren en plannen. Andere gedachten zijn minder handig en soms ontwrichtend (bv. malen en doemdenken). ACT leert je om je gedachten wat minder serieus te nemen. Je gedachten bepalen niet wat je doet, dat doe jij zelf.

Daarmee komen we op het volgende fundament; het Zelf. Scheiden leidt tot een onuitputtelijke bron van gedachten over de situatie en over je identiteit. Over het verleden (hoe kon het zover komen?) over het heden (hoe moet het nu met…?) en over de toekomst (waar ga ik wonen? enzovoort). En wie ben je als je niet meer de man of vrouw van bent? Hoe vul je de tijd als je kinderen een deel van de week bij de andere ouder zijn. Wie ben je onder de rol van vader of moeder?

Doen: waarde en waarde gerichte actie

DOEN is het deel van actie. Waardengerichte actie om precies te zijn. Deze fundamenten zijn in ACT onmisbaar. Waarden en waardengerichte actie. Wat zijn waarden? Wat is het verschil tussen waarden en doelen? Hier zullen we je helpen te komen tot actie gericht op je waarden. Dit deel van ACT draagt echt bij aan het vormgeven van het leven tijdens en na de scheiding op een waardevolle manier. Zicht op waarden en de nodige actie om naar deze waarden te leven helpt mensen in scheiding om leed voor zichzelf en de kinderen te voorkomen. Het perspectief wordt gelegd op wat er echt toe doet. Het convenant en ouderschapsplan zijn hierop gebaseerd.

Hoe regel ik mij echtscheiding op de beste manier?

ACT is een levenshouding waardoor je psychologische flexibiliteit ontwikkelt. ACT helpt om soepeler en beter door de scheidingsperiode heen te komen. Voor meer informatie over ACT in Scheiden kan je contact opnemen met mij.

Over de schrijver
Mijn naam is Sarah Köller. Ik ben advocaat mediator met een eigen praktijk op Walcheren (Zeeland) en in Amsterdam. Ik ben gespecialiseerd in het begeleiden van mensen die gaan scheiden. Daarnaast geef ik opleiding aan andere gespecialiseerde advocaten en mediators. In 2012 schreef ik het boek ‘scheiden’ en in 2015 het boek ‘trouwen’. Ik studeer psychologie aan de open universiteit. Gedegen kennis van de psychologie is naar mijn mening van onschatbare waarde in de familierechtpraktijk. Mijn missie: Een scheiding zonder verliezers!
Reactie plaatsen