Scheiden en belastingen: de Belastingdienst helpt
De zomervakantie is weer voorbij. Meestal kan ik mij dan opmaken voor wat extra drukte, omdat veel stellen in of kort na de zomervakantie besluiten om uit elkaar te gaan. De Belastingdienst grijpt deze piek nu aan om stellen door deze moeilijke periode te helpen met de campagne ‘Voor wie verder wil, maar niet samen’.
De Belastingdienst begrijpt dat je, als je net hebt besloten uit elkaar te gaan, een moeilijke periode doormaakt waarbij je veel aan je hoofd hebt. Toch wil de Belastingdienst daarbij ook aandacht vragen voor belastingzaken en toeslagen. Om vervelende situaties achteraf te voorkomen is het belangrijk om ook die zaken op tijd te bespreken en te regelen. Zeker wanneer jullie kinderen en/of een koopwoning hebben. In de praktijk ziet de Belastingdienst dat nog te vaak mis gaan. Zo maken scheidende stellen 2,5 keer zoveel fouten bij hun belastingaangifte als stellen die nog bij elkaar zijn. Vaak met hoge naheffingen als gevolg.
scheidende stellen maken 2,5 keer zoveel fouten bij hun belastingaangifte
Overigens maakt het voor de Belastingdienst niet uit of jullie waren getrouwd of een geregistreerd partnerschap hadden. De Belastingdienst kijkt namelijk naar fiscaal partnerschap.
Platform en checklist scheiden
Centraal in de campagne staan het platform belastingdienst.nl/scheiden en de persoonlijke scheiden-checklist. De checklist geeft, na het beantwoorden van een aantal vragen, een overzicht van de fiscale zaken die jullie moeten regelen als jullie uit elkaar gaan. Daarmee zorgen jullie ervoor dat belastingen en eventuele toeslagen aansluiten op de nieuwe situatie.
‘Helaas zien we dat ex-partners veel fouten maken bij het regelen van belasting- en toeslagenzaken. Bijvoorbeeld als zij samen een koophuis hebben en bij de belastingaangifte beiden de hypotheekrente volledig aftrekken’, vertelt John van Vliet, projectleider doelgroep Scheiden bij de Belastingdienst. ‘Mensen stellen ons veel vragen over wat zij moeten regelen als ze uit elkaar gaan. Met de campagne willen wij hen helpen belastingzaken goed en op tijd te regelen. De scheiden-checklist biedt hier concrete handvatten voor. Op het moment dat mensen uit elkaar gaan is het verstandig afspraken over fiscale zaken te maken en op papier te zetten. Daarnaast adviseren wij mensen hun voorlopige aanslag aan te (laten) passen en niet te wachten tot de aangifteperiode van het jaar daarop. Ook is het belangrijk toeslagen op tijd te wijzigen of aan te vragen.’
Tips van de Belastingdienst voor stellen die gaan scheiden
Naast het platform en de checklist geeft de Belastingdienst ook nog een aantal concrete tips voor ex-partners die op dit moment nog samen belastingzaken regelen:
- Zorg voor het exclusieve gebruik van je eigen DigiD.
- Controleer op welk rekeningnummer toeslagen of belastingteruggaven worden ontvangen en wijzig dit nummer indien nodig.
- Ga je verhuizen? Geef dan een adreswijziging door aan de gemeente. De gemeente geeft de wijziging weer door aan de Belastingdienst.
- Vul de persoonlijke scheiden-checklist in.
- Bespreek een eventueel fiscaal partnerschap voor de Belastingdienst voor de rest van het kalenderjaar. Als je hiervoor kiest, mag je bij de jaarlijkse belastingaangifte nog één keer de inkomsten en aftrekposten gunstig verdelen.
- Laat jullie afspraken over belastingen en toeslagen goed vastleggen.
Uiteraard kunnen jullie voor dat laatste bij mij terecht. Maar ook als je vragen hebt over financiële- of belastingzaken mag je gerust contact met mij opnemen. Ik help je graag verder.